Kasvaako pilvipelitrendi lähivuosina?

Viime vuosien aikana digimaailma on kuhissut nyt jo tutuksi tulleesta pilvipalvelusta, jonka käyttö on yleistynyt valtavaa tahtia. Sekä yksityiset ihmiset että yritykset kykenevät hyödyntämään tätä modernia palvelua. Sillä on useita eri käyttömahdollisuuksia ja sitä kyetään hyödyntämään myös useilla eri markkina-alueilla.

Pilvipelaaminen, eli Cloud Gaming on ollut yksi peliteknologian trendikkäistä tuotoksista viimeisten vuosien aikana. Mutta mistä tarkalleen ottaen on kyse ja millaiset tulevaisuuden näkymät Cloud Gamingilla on? Tämä mielenkiintoinen aihe on meillä tänään käsittelyssä.

Pilvipalvelu ja pelaaminen

Tietokoneella ja verkossa tapahtuva pelaaminen on nauttinut suurta suosiota jo monia vuosia. Pelaajia hemmotellaan lukuisilla eri vaihtoehdoilla aina mobiilipeleistä videopeleihin sekä tietokonepeleihin. Tarjolla on opetuspelejä, strategiapelejä ja erilaisia uhkapelejä. Jälkimmäisiä tarjoavat eri toimijat, kuten nettikasino NetBet. Näihin peleihin kuuluu perinteinen valikoima kasinopelejä sekä erilaisia lisäosia, joita palveluntarjoajat tarjoavat. Mutta mistä sitten on kyse kun puhutaan pilvipelaamisesta? Tämä saattaa olla vielä joillekin täysin uusi termi.

Ennen kuin käsittelemme itse pelaamista Cloud-pohjaisessa ympäristössä, on hyvä selvittää, mikä on pilvipalvelu ja miten se toimii. Kuten moni varmasti tietää, pilvipalvelu on yksinkertaisesti sanottuna verkossa toimiva ulkoinen talletustila. Pilveen voidaan tallentaa muun muassa tiedostoja ja ohjelmistoja, jolloin ne eivät kuormita oman laitteen sisäistä muistia, vaan tiedot tallentuvat pilvipalvelua tarjoavan yrityksen ulkoiselle palvelimelle. Tähän palveluun on erittäin helppo päästä käsiksi oman tietokoneen tai älylaitteen kautta, joten omat tiedostot ovat aina saatavilla.

Kun puhutaan pilvipelaamisesta, ajatuksena on se, että pelaajat eivät enää tarvitse tietokoneita tai pelikonsoleita, jotka on varustettu erittäin tehokasta grafiikkaa käsittelevällä laitteistolla, sillä niiden ei enää tarvitse kyetä prosessoimaan pelien vaatimuksia. Kaikki kuormittava toiminta tapahtuu Cloud-ympäristössä, jolloin oman laitteen kontille jää ainoastaan suoratoistovideoiden vastaanottaminen ja ohjaustoimintojen lähetys pilveen.

Pilvipelien toiminta

Cloud Gaming tapahtuu suurilta osin erilaisten striimivideoiden avustuksella. Pilvipalvelu pyörittää valittua peliä ja lähettää videota suoraan pelaajan omalle laitteelle. Käyttäjän laitteisto puolestaan lähettää ohjaustoiminnot palvelimelle. Kaikki raskas ja kuormittava työ tapahtuu etäpalvelimessa. Tämä mahdollistaa pelaamisen myös niillä laitteilla, joita ei välttämättä vartavasten ole suunniteltu Gaming-laitteiksi. Pilvipelit eivät useinkaan ole riippuvaisia tietyistä käyttöjärjestelmistä tai laitteista, joten niiden käyttö on mahdollista niin pöytäkoneilla, pelikonsoleilla, kuin myös mobiililaitteilla.

Kun puhutaan pelien striimaamisesta, on se huomattavasti vaativampaa kuin perinteisten suoratoistopalveluiden välittäminen. Musiikin ja videon striimaus ei vaadi läheskään yhtä raskaita toimintoja. Tästä johtuen yksi jos toinenkin pelien tarjoaja on joutunut viimeisten vuosien aikana panostamaan tehokkaisiin konesaleihin ja kehittämään toimintaansa tukemaan tätä uudenlaista teknologiaa. Tämä on synnyttänyt markkinoille todella uskomattomia uusia alliansseja.

Pilvipelien toiminta on tuonut mukanaan omat haasteensa pelialalle, mutta ne on onneksi otettu vastaan todella avoimin mielin. Niin tuotteiden valmistajat kuin myös kuluttajat ovat innokkaasti lähteneet mukaan tähän innovatiiviseen uuteen pelimuotoon ja sen kehittämiseen. Tämän ansiosta palveluiden työstö jatkuu edelleen vahvana, joten tulevaisuudessa pilvipelien toiminta tulee todennäköisesti monipuolistumaan vielä entisestään.

Tulevaisuudennäkymät

Pilvipelaaminen on jo kasvattanut suosiotaan markkinoilla ja useat pelialan teknologiayritykset ovat investoineet vahvasti näiden palveluiden kehittämiseen. Monet tahot uskovatkin, että pilvipelaaminen saattaa olla markkinoiden seuraava aluevaltaus. Sen myötä raskas tietojenkäsittely ei ole omien laitteiden vastuulla ja peli kyetään stiimaamaan käytännössä mille vain ruudulle.

Tämä tarkoittaa sitä, että varsinaista fyysistä pelikonsolia ei pelaajalta enää vaadita, ainoastaan jonkinlaista ohjainta ja näyttöä. Tämän ansiosta yhä useammalla on mahdollisuus päästä käsiksi tarjolla oleviin peleihin. Tämä trendi on ollut kasvussa jo muutamien vuosien ajan, eikä sille ole ainakaan toistaiseksi loppua näkyvissä. Suuret pelialan yritykset ovat myös kuluneen vuoden aikana panostaneet valtavasti tähän kasvavaan pelimuotoon, joten tulemme varmasti näkemään uutta tarjontaa myös tulevien vuosien aikana. Voimme mielenkiinnolla jäädä odottamaan, mitä Cloud-ympäristön kehitys pelialalla tulee tuomaan tullessaan.